SRT (Street and Racing Technology) to taki firmowy tuning modeli z grupy Chryslera. Dodge Caliber ma znaczek SRT4, czwórka oznacza 4 cylindry

Caliber SRT4 to mocna rzecz. Brzmi, tak jak wygląda i wygląda, tak jak jedzie. Dziko, zdecydowanie i bez żartów. Z zewnątrz przypomina swojego „cywilnego” brata – kompaktowego Dodge’a – ale tylko przypomina.

Dodge Caliber SRT4 (2009)

Dodge Caliber SRT4 (2009)

Wlot powietrza do turbosprężarki na masce to jedna z cech charakterystycznych Calibra SRT4

Wlot powietrza do turbosprężarki na masce to jedna z cech charakterystycznych Calibra SRT4

Spoilery, fartuchy, wielkie koła z błyszczącymi polerowanym aluminium, 19-calowymi felgami, zza których widać czerwone zaciski hamulców tarczowych, wydatne nadkola, no i ten wlot powietrza do turbosprężarki – SRT4 prezentuje się groźnie. Gumy Goodyeara (F1 Supercar) mają rozmiar 225/45, a wentylowane tarcze hamulcowe – średnicę 340 mm z przodu i 302 mm z tyłu.

Dodge Caliber SRT4 (2009) z 19-calowymi felgami z polerowanego aluminium

Dodge Caliber SRT4 (2009) z 19-calowymi felgami z polerowanego aluminium i czerwonymi zaciskami na 340-milimetrowych wentylowanych tarczach

Dodge Caliber SRT4 (2009) ospoilerowany

Dodge Caliber SRT4 (2009) ospoilerowany

Z błyszczącej końcówki wydechu Dodge’a Calibra SRT4 wydobywa się donośna muzyka

Przekręcenie kluczyka w stacyjce rozpoczyna niazapomniany koncert na 4 cylindry. Słychać, że inżynierowie akustycy przyłożyli się do swojej roboty. Jest głośno: głębokie basy rozdzierają powietrze i dają znać przypadkowym obserwatorom, że to auto ma mocny nie tylko wygląd, lecz także silnik.

Z błyszczącej końcówki wydechu Dodge'a Calibra SRT4 wydobywa się donośna muzyka

Caliber SRT4 to auto dla silnego i zdecydowanego faceta. Podkreślam – silnego – i to nie tylko duchem, bo manewrowanie sportowym Dodge’m to zadanie dla wysportowanej osoby. W każdym razie wyjazd z drugiego poziomu naszego podziemnego garażu – dodajmy, że wyjątkowo źle zaprojektowanego – to za każdym razem przygoda.

Kierowca tego Dodge’a musi być jednak także silny duchem. SRT4 jest niesłychanie narowiste. Pierwsze pół godziny zajęła mi nauka jazdy, bo lekkie odpuszczenie sprzęgła sprawia, że auto zrywa się do akcji z ochotą, która może wyrządzić krzywdę.

Caliber SRT4 ma oczywiście obrotomierz pośrodku

Caliber SRT4 ma oczywiście obrotomierz pośrodku

Gdy jednak już nieco przy zwyczaiłam się do gwałtownej natury Calibra SRT4, jazda nim zaczęła mnie wprawiać w ekstatyczny nastrój. Przyspieszenie wciskające w fotel i pokonywanie zakrętów jak po szynach to jest to, co lubię. Zresztą kto nie lubi? Tu także przydaje się siła charakteru, żeby nie ulec pokusie ciągłego przekraczania dopuszczalnej prędkości. Z żalem przyznam, że nie jest to wcale łatwe.

Rzut oka na cennik: w promocji niespełna 100 tys. zł. Ile to będzie na 1 konia mechanicznego? Trochę ponad 330 zł. Czy jest jeszcze jakieś nowe auto na rynku z takim przelicznikiem?

Dodge Caliber SRT4: 330 zł za 1 KM

Dodge Caliber SRT4 w lipcu 2009: 330 zł za 1 KM